Hot

Thursday, January 20, 2011

Teknik solekan Hidung & Pipi

HIDUNG dan PIPI................

Hi...tgk punya tgk jumpa blog ini best juga...dia ajar mcm mana nak solek hidung n tulang pipi,siap bg tunjuk gambar lagi..jd jom kita kongsi sama...

artikal ini

TEKNIK SHADING PADA HIDUNG

Mula-mula, kenalah membersihkan wajah terlebih dahulu. Aplikasikan pelembab, lalu ratakan permukaan kulit wajah dengan foundation. Pilihlah foundation yang senada dengan warna kulit ok. Jangan memandai nak amek warna foundation yg putih2 je. Tu yg nampak sejampuk tu kang. hehe..

Kemudian, buat bayangan gelap pada sisi garis tulang hidung. Gunakan berus shading atau jemari korang agar shading lebih membaur dan menempel dengan sempurna. Korang boleh guna bedak tuk shading atau pn bedak biasa .. colour plak yg 2 tingkat gelap dri kulit korang ataupn colour darkbrown. Kat sini saya nak tegaskan jgn guna eyeshadow tuk wat shading..bnyak org gna eyeshadow..slah tau..eyeshadow di wat khas tuk mata,bukan tuk muka kita..kalo kulit jnis sensitive x ke naya..tumbuh jerawat ke,jeragat ke..nak??bkan sy memandai wat peraturan sndri erk..zul fadzli suhaini (juru solek artis Malaysia) yg ckap..sy tgk cter tgkp muat..dia ckap slah wat shading gna eyeshadow.. kalo xcaye korang tgkla,kalo astro ada wat siaran ulangan lg la..hehe…lg satu jgn kedekut la nak bli brang make up..kalo gna eyeshadow ,kdekut la tu..hehe..kta nak cantik..berkorbanla skit..btul x.. =)

Ok,lpas dh wat garis kt tepi hidung..wat highlight plak kt atas hidung..sapuan dari bawah ke atas yea.. lpas tu, aplikasikan bedak tabur secara merata dengan cara menepuk-nepuknya ke seluruh bagian wajah. Lalu akhiri dengan menyapunya menggunakan berus besar. Ini bertujuan agar bedak lebih melekat cantik di atas garisan yg di buat td..
Ha..senang kan.. tak susah la.. mule2 mmg la amek mase lame nak buat. So buatla selalu.. lame2 10 minit pun tak sampai. hehehe. Teknik shading hidung ni sesuai untuk :
  • Sesape yang rsa kurang keyakinan sbb hidung kurang mancung..
  • Sesuai jugak bila ada majlis2 keramaian,mcm kenduri,dinner..kita pn nak nmpak vogue jgak kan..
  • Pada sesape yg belum kawen,kalo rsa nak save bajet..nak make up sendiri..amalkan teknik shading nie dari skang yea..hehe..
TEKNIK SHADING PADA WAJAH
Memiliki wajah yang sempurna plus menawan menjadi dambaan setiap wanita..tapi kita xbleh nafikan yg setiap kejadian lahir dgn kekurangan dan kelebihan wajah masing2..btul??

Teknik mengaplikasikan shading pada wajah nmpak mcm senang, tp kalo salah cara dan teknik, muka korang akan nmpak pelik..boleh jadi mcm hantu..hehe..so,kalo xnak slah korang kna pastikan dulu bentuk wajah korang dan tau bhgn mna yg patut kna shading..lagi satu korang rahang pipit u kt mna..kalo xtau cba sedut pipi..bhgn yg cengkung tula di panggil rahang pipi..ok.. =)

WAJAH PERSEGI
Lakukan shading di bahagian rahang pipi dgn menggunakan bedak shading 2 warna lebih gelap drpd warna kulit korang..shading juga bleh di buat dgn menggunakan blusher yg berwarna gelap dengan arah melebar dengan bentuk segitiga..faham x??camne nak terang erk..kira pembayang tu halus di bahagian cuping telinga dan melebar ke bhgian pipi..

WAJAH BULAT
Shading bermula dari bawah telinga menuju ke dagu..ini akan memberi kesan tirus pada pipi korang..snang ckap nmpak ramping la..pada bhagian dagu plak oleskan bedak satu lg terang pada warna kulit..sapu pada bahagian hujung dagu shaja..tuk bagi muka yg bulat lg come tu nmpak panjang skit..

WAJAH PANJANG
Gunakan alas bedak untuk shading pada bagian dagu dan pada bagian anak rambut agar kesan bentuk wajah lebih pendek. Tint(warna kan dgn bedak cerah) pada bagian pipi didepan telinga agar wajah nampak lebih lebar. Setelah menggunakan bedak tabur dan bedak padat, sempurnakan bentuk wajah korang dengan memberikan blush on secara mendatar untuk memberi kesan lebih lebar..

WAJAH OVAL
Sapukan pembayang pipi pada puncak pipi(panggil pe xtaula) dengan sedikit melengkung..tambahkan sedikit blusher tu pada tulang hidung untuk menimbulkan kesan glamor..

Nak kefahaman lebih jelas sila lihat gambar dibawah :



LAGI SATU CARA SHADING DAGU TERBELAH BAK SITI NURHALIZA
  • Gunakan berus senget atau bucu span yang bentuk segitiga tu..
  • Sapu dari bawah dagu menghala ke dagu..ingt guna span yg runcing tau..jgn guna yang lebar..kalo lebar,tak menjadi la keruncingannya..

SELAMAT MENCUBA..hehehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...