"Seorang Isteri, Mak, Suri Rumah dan Grafik Design diRumah sepenuh masa..:-)"

Saturday, May 17, 2014

Mak Guru Saya



Mak Guru saya...

Salam n Malam..

Baru2 ini merupakan Sambutan Hari Guru & Hari Ibu...tq kepada semua guru2 kerna mendidik kami sampai berjaya bergitu juga Ibu2 diluar sana tq kerana menjaga anakmu menjd insan yg berguna...

Oklah nak cerita pasal berkenaan guru dan ibu juga...tgk tajuk aje mesti pembaca nak tahu apa maksud saya MAK GURU SAYA ....guru yang sebnar yang mengajar saya iaitu mak saya sendiri,Mak bukanlah seorg guru tapi kerana mak lah saya pandai membaca...mak seorg suri umah sepenuh masa...keja mak banyak semua mak buat mana nak urus kami adik beradik n suami...tp mak cekal n tabah membesarkan kami..

Dulu umur budak 6 tahun dah tadika...tapi saya n abg saya tak ada tadika kita, org masuk
darjah 1 terus....pasal time itu family susah sikit...Jd time umur saya 6 tahun just duduk umah ajelah, main masak2 n kadang2 berperasaan mcm p sekolah siap pakai baju sekolah dgn beg lagi...hehe

Waktu umur saya 7 tahun saya sekolah kat sk sungai anib,time itu satu huruf pun saya tak kenal...so belajarlah..tp saya ini ada sakit selalu sakit tulang..bilang sakit menyerah saya tak dapat p sekolah..jd kehadiran saya tak berapa baik...


Selain sekolah kebangsaan,sebelah petang sekolah agama...tp kat sekolah agama, saya boleh dikatakan budak pandai jugalah pasal masuk2 aje nak kenal huruf jawi..mana tak kenal sebelum masuk sekolah umur saya 5 tahun lagi dah rajin p surau...mengaji...
Tp kelemaan saya tak kenal ABC..





Ok dijadikan cerita...Tiap tiap malam abah mengajar saya sampai nagis2 pasal Abah seorg yng tegas...tp mungkin kerana ketakutan tak juga masuk apa yg diajar Abah...Saya faham tujuan abah marah saya supaya saya jd pandai..tp anaknya ini bebal sikit...jd malam2 abah mengajar....n setiap kali abah mengajar saya akan nagis...sehingga mak pun kesian tgk saya dimarah siap dgn rotan Abah...dan akhirnya mak yang ajar saya...saya ingat time itu siang, mak ajar saya mak pakai kapur muka tulis kat almari perkataan SAYA ADA BUKU...mak ajar dgn air mata pasal mak kesian kat saya pasal selalu dimarah Abah...oleh kerana perkataan n kesungguan mak,akhinya saya pandai membaca...saya akan ingat apa yg mak ajar....utk pengetahuan semua, saya pandai membaca dah masuk Darjah 4....AAAAhhhh jgn tak pecaya...memang betul....Tp kerana Mak saya akhinya dapat masuk Kolej lepas itu sambung belajar kat UMS....Alhamdulillah...


Hingga kehari ini mak lah guru saya mengajar segala2nya dr segi memasak,berhias dan mcm2 lagi...
tq mak kerana Mak saya jd seorg insan berjaya,cekal dan tabah mcm mak...


0 comments: